[77]"Więzień labiryntu" -James Dashner (i film)


 Tytuł: Więzień labiryntu
Autor: James Dashner
Cykl: Więzień labiryntu tom 1
Data wydania: 2011
Liczba stron: 424
Wyd. Papierowy księżyc

Światowy bestseller, na podstawie którego powstał film wytwórni Twentieth Century Fox. Film już w kinach!

"Więzień labiryntu" to pierwszy tom trylogii amerykańskiego autora Jamesa Dashnera, która stała się światowym bestsellerem i jest uznawana za jedną z najlepszych książek tego gatunku, obok takich tytułów jak "Igrzyska Śmierci" czy "Niezgodna". 

"Więzień labiryntu" to pełna akcji i nieustającego napięcia książka, która chwyci czytelnika za gardło, i nie puści aż do ostatniej strony, ponieważ każde wejście do Labiryntu może stać się przepustką do koszmaru, i walką na śmierć i życie...
Kiedy Thomas budzi się w ciemnej windzie, jedyną rzeczą jaką pamięta jest jego imię. Kiedy drzwi się otwierają jego oczom ukazuje się grupa nastoletnich chłopców, która wita go w Strefie – otwartej przestrzeni otoczonej wielkimi murami, która znajduje się w samym centrum wielkiego i przerażającego labiryntu.
Podobnie jak Thomas, żaden z mieszkańców Strefy nie wie z jakiego powodu się tu znalazł i kto ich tu zesłał. Czują jednak, że ich obecność nie jest przypadkowa i każdego ranka próbują znaleźć odpowiedź, przemierzając korytarze otaczającego ich labiryntu. Jednak ta droga nie jest łatwa, bowiem labirynt skrywa swoje okrutne tajemnice.
Kiedy następnego dnia po Thomasie windą do Strefy po raz pierwszy zostaje dostarczona dziewczyna przynosząc tajemniczą wiadomość, wszyscy Streferzy zdają sobie sprawę, że od tej pory nic nie będzie już takie jak było. Thomas podświadomie czuje, że to właśnie on i dziewczyna są kluczem do rozwiązania zagadki Labiryntu i znalezienia wyjścia. Ale z każdą chwilą czasu na to jest coraz mniej, a pytań wciąż więcej.
Dlaczego w ogóle znaleźli się w Strefie?
Jaka jest ich rola?
Kim są Stwórcy, którzy sprawują nad nimi kontrolę?
Czym jest labirynt i czy można znaleźć z niego wyjście?
Jaką cenę przyjdzie im za to zapłacić i czy są na to gotowi?
Szansa jest tylko jedna: 
Znajdź wyjście albo giń. [ z lubimyczytac.pl]

To przeczytania książki skusił mnie film, który obejrzałam już jakiś czas temu. Nie trzeba nic dodawać, że mi się podobał. Jakoś tak do tej pory nie miałam po drodze, żeby dostać w swoje ręce tej pozycji, aż do teraz kiedy wylądowała na mojej półce. 

Thomas budzi się pewnego dnia w pudle w miejscu dla niego nieznanym, a w okół niego stoją osoby których nie zna. Jedyne co pamięta to swoje imię. Okazuje się, że chłopak raz z resztą młodych osób znajduje się w labiryncie, a dokładniej w jego środku i żadne z nich nie ma pojęcia jak się z niego wydostać. Co miesiąc przybywa im nowa osoba, regularnie tego samego dnia miesiąca i za każdym razem niepamiętająca swojej przeszłości. Jednak coś ulega zmianie, bo już następnego dnia pojawia się nowa i jedyna dziewczyna w labiryncie i jak się później okazuję ostatnią osobą. Jak się okazuję jest ona w jakiś tajemniczy sposób powiązana z Thomasem  Wszyscy zdają sobie sprawę, że coś się zmieniło, a drogi wyjścia z tej sytuacji nadal nie mają. 
W związku z tym, że film miałam już za sobą to po części wiedziałam czego mogę się spodziewać po książce. Jednak ekranizacją zajmę się później.
Thomas jest młodym chłopakiem, który trafia do labiryntu. Od pozostałych mieszkańców Strefy różni się od razu tym, że nie jest przestraszony zaistniałą sytuacją, a już od pierwszego dnia dąży do odnalezienia wyjścia z labiryntu, a także dowiedzenia się dlaczego w ogóle tam się znajdują. Bohaterowie książki są bardzo różnorodni. Mi najbardziej przypadł do gustu Newt. Sama do końca nie wiem czemu, ale już podczas oglądania filmu zwróciłam na niego uwagę. Rozsądny, mądry, odważny, sprawiedliwy, po prostu nie dało się go nie lubić.
Pomysł na fabułę jak najbardziej ciekawy. Wraz z czytaniem książki mamy coraz więcej niewiadomych, coraz więcej pytań, na które chcemy odpowiedzi i tak nie możemy oderwać się od lektury. Z pewnością nie będziecie się nudzić podczas czytania. Tak sobie myślę czy jakaś inna historia przypomina mi tą, owszem znajdzie się w kilku jakieś podobne wątki, ale nie na tyle żeby nie móc powiedzieć, że jak najbardziej jest ona oryginalna.


 Na plus również można zaliczyć wydanie książki, podobały mi się, że na każdym początku rozdziału był rysunek labiryntu, fajny symbol i zdecydowanie pasujący.
Trzeba również dodać, że autor zastosował swoje słowa, zastępcze do naszych, którymi posługiwali się chłopcy w Strefie. Można powiedzieć, że mieli swój własny język. Więc słowa "klump", "sztamaka", "purwa"i sporo innych można spotkać podczas czytania.

Film oglądałam jakiś czas temu, możliwe, że w telewizji, pewna nie jestem, bo było to jakiś czas temu. Z pewnością przed obejrzeniem nie miałam pojęcia o jego istnieniu, a tym bardziej, że jest on na podstawie książki. Z pewnością nie był to stracony czas. Co charakteryzuję ten film? Ciekawa fabuła, brak nudy, niezła gra aktorów, których wcześniej nie kojarzyłam, a także wiele znaków zapytania.

Nie mam pojęcia czy lepiej najpierw przeczytać książkę, a potem obejrzeć film czy na odwrót. Pewne jest to, że podczas oglądania filmu o pewnych faktach nie będziemy mieć zielonego pojęcia, a także trochę się różni. W końcu rzadko książki ekranizowane są w słowo w słowo, w sumie może to i lepiej, bo chętniej chce się je obejrzeć, aby sprawdzić jak zostały przedstawione.
Nie zamierzam oceniać co podobało mi się bardziej, bo ciężko to stwierdzić. Zdecydowanie zachęcam do przeczytania książki, a tym którzy za książkami nie przepadają polecam film.Z pewnością was pochłonie ta historia. A moje plany? Oczywiście sięgniecie po pozostałe części trylogii.. Przyznam się, że drugą ekranizacje również mam już za sobą
 Moja ocena
9/10
i tym samym trafia to the best

4 komentarze :

  1. Od dawna mam w planie książkę i film, ale jeszcze do tej pory nie udało mi się tych planów spełnić :P

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka, jak i film wciąż przede mną, jednak mam je w planach ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka, jak i film wciąż przede mną, jednak mam je w planach ;)

    OdpowiedzUsuń

© Szablon wykonała Ronnie ™ | RONNIE creators