[68] „Dobrani” – Ally Condie



Autor: Ally Condie
Tytuł: „Dobrani”
Liczba stron: 352
Data wydania: 2011
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Urzekający romans rozgrywający się w świecie, gdzie każdy wybór jest z góry przewidziany, gdzie nawet miłość jest pod kontrolą.
Cassia zawsze była przekonana, że Społeczeństwo wybiera dla niej to, co najlepsze: co powinna czytać, co oglądać, w co wierzyć.
Kiedy więc podczas uroczystości Doboru na ekranie pojawia się twarz Xandera, Cassia nie ma żadnych wątpliwości, że to właśnie jest jej idealny partner… do chwili gdy następnego dnia w miejsce Xandera na ekranie wyświetla się przez moment twarz Ky’a Markhama.
Społeczeństwo mówi jej, że to drobna usterka, odosobniony przypadek, i że powinna się skupić na szczęśliwym życiu, które przyjdzie jej wieść z Xanderem. Lecz Cassia nie może przestać myśleć o Ky’u, a gdy oboje powoli zakochują się w sobie, zaczyna powątpiewać w nieomylność Społeczeństwa i staje przed trudną decyzją: musi wybrać pomiędzy Xanderem i Ky’em, pomiędzy życiem, jakie do tej pory znała, a drogą, którą nikt dotąd nie ośmielił się pójść.
[z lubimyczytac.pl]

Rozpoczynając tą książkę nie sądziłam, że jest to początek serii, której następne części nie są przetłumaczone i wydane w Polsce. Nie ma to jak pech, bo szczerze mówiąc nie lubię zaczynać serii, gdzie kolejnej części jeszcze nie ma.

W świecie Cassie mało co dzieje się z przypadku, prawie wszystko co dotyczy ludzi wybierane jest przez Społeczeństwo. To od niego zależy z kim spędzimy życie, jaką pracę dostaniemy, gdzie będziemy mieszkać. W trakcie uroczystości Doboru dla dziewczyny zostaje wybrany Xander jej najlepszy przyjaciel. Jest to bardzo rzadki przypadek kiedy to zostają przydzielone sobie osoby, które już wcześniej się znały. Jednak co więcej staje się jeszcze jedna dziwna rzecz, Cassie zamiast jej przyszłego wybranka na ekranie pojawia się  twarz innego Ky’a , chłopaka, którego również zna, lecz on w ogóle nie uczestniczył w Dobraniu. Ta jedna pomyłka wpływa na życie dziewczyny. Od tej pory Cassie często myśli o nie tym chłopaku co powinna, aż w końcu zdaje sobie sprawę, że to właśnie jego kocha. Jednak czy możliwe jest żeby przeciwstawić się decyzji Społeczeństwa?

Mam takie trochę mieszane uczucia po przeczytaniu tej książki. Z jednej strony czytało mi się ją przyjemnie i szybko. Zdecydowanie dobra pozycja do zrelaksowania się wieczorem, po męczącym dniu. Jednak z drugiej strony cały czas miałam wrażenie, że gdzieś takie coś już było. Schematyczność w tej książce jest dość widoczna, przypomina pod kilkoma względami między innymi „Niezgodną”, którą dość niedawno czytałam. Jednak w sumie ja w każdej praktycznie książce widzę podobieństwo do innej. Jak już wspominałam, jest to pierwsza część serii, wiec zakończenie napisane zostało w taki sposób, żeby zachęcić czytelnika do kontynuowania tej historii. Czy mnie zachęciło? Tak, jestem ciekawa jak potoczyły się dalsze losy Cassie i Ky’a, a także Xandera. Ten ostatni był taki miły i słodki, że w sumie trochę mi go szkoda, ale i tak jestem zwolenniczką Ky’a. Polubiłam bohaterów tej książki, głównie te męskie postacie. Są oni ciekawi, wyraziści i dość naturalni.
Tak sobie myślę, że ja bym w takim świecie nie wytrzymała. Jeszcze tego brakowało, żeby ktoś za mnie decydował z kim mam być, co robić.
Polecam tą pozycję tym, którzy lubią historię o utopijnym świecie, oczywiście z wątkiem romantycznym.

Moja ocena 7/10

9 komentarzy :

  1. Już o niej czytałam, ale jakoś mnie nie zainteresowała...

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj nie, raczej podziękuję ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Z chęcią bym przeczytała, chociaż tez nie lubię zaczynać czegoś, czego potem nie mogę skończyć :c

    OdpowiedzUsuń
  4. To naprawdę niezła książka, jak słusznie zauważyłaś wszystko już kiedyś było, ale wizja tego ich uporządkowanego świata i dnia śmierci na zamówienie (mam na myśli dziadka Cassie) była całkiem udana. szkoda, że nie ma u nas kontynuacji.

    OdpowiedzUsuń
  5. Hm. Szkoda, że nie ma kolejnych części w Polsce. Obawiam się po nią sięgać, bo nie chcę mieć tego wrażenia, co Ty, że to już było...

    OdpowiedzUsuń
  6. Interesująca recenzja. Mam chrapkę na tę książkę! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam takie klimaty, chętnie sięgnę

    OdpowiedzUsuń
  8. Anty i pseudo utopie są teraz w modzie :)

    OdpowiedzUsuń

© Szablon wykonała Ronnie ™ | RONNIE creators