[63] „Niezgodna” - Veronica Roth




Autor: Veronica Roth
Tytuł: „Niezgodna”
seria/cykl wydawniczy - Niezgodna tom 1
Liczba stron: 352
Data wydania: 2012
Wydawnictwo: Amber

W dystopijnym Chicago w świecie Beatrice Prior społeczność jest podzielona na pięć odłamów, każda kształcąca konkretną cechę – Prawość (szczerość), Altruizm (bezinteresowność), Nieustraszoność (odwagę), Serdeczność (spokój, pokojowe nastawienie) i Erudycja (inteligencję). W wyznaczony dzień każdego roku wszyscy szesnastolatkowie muszą wybrać odłam Chicago, któremu poświęcą się na resztę swojego życia. Beatrice wybiera między pozostaniem z rodziną, a byciem sobą – nie może mieć tych dwóch rzeczy naraz. Więc dokonuje wyboru, który zadziwia wszystkich, nawet ją samą.

Podczas bardzo burzliwego wprowadzenia, Beatrice przemianowuje się na Tris i walczy o to, aby dowiedzieć się, kto naprawdę jest jej przyjacielem – i rozpoczyna romans z czasem fascynującym, a czasem doprowadzającym do białej gorączki chłopakiem, który dopasowuje się do ścieżki życiowej, którą obrała. Tris kryje także pewien sekret, taki, który ukrywa przed wszystkimi, gdyż została ostrzeżona, że jego ujawnienie może oznaczać śmierć. Odkrywa rosnący w siłę konflikt, który może zagrażać odkryciem stworzonej przez nią samą idealnej społeczności, w której żyje. Tris dowiaduje się również, że jej tajemnica może pomóc tym, których kocha… lub zniszczyć ją samą.
[z lubimyczytac.pl]

Sięgnęłam po tą pozycję głównie przez to, że właśnie została ona zekranizowana. Zwiastun filmu mi się bardzo spodobał, więc stwierdziłam, że warto będzie przeczytać najpierw książkę.

Beatrice urodziła się w frakcji Altruizm, czyli jej główną cechą powinna być bezinteresowność. Jednak wiele jej brakuje do idealnej osoby z tej grupy. Co roku wszyscy szesnastolatkowie przechodzą test, który ma wykazać do której frakcji pasują. Tym którym sprawdzian nie wyznaczy jednoznacznie jednej, nazywani są Niezgodnymi. Beatrice musi zdecydować gdzie chce należeć do końca życia. Po swoim wyborze zmienia swoje imię na Tris i już nie jest tą samą sztywniaczką co wcześniej. Jednak dziewczyna ma sekret o którym ni może wyjawić nawet swoim najbliższym.

„Niezgodna” to pierwsza część z serii, z którą zamierzam się zapoznać. Książka ta ma w sobie to coś co spowodowało, że nie mogłam się od niej oderwać. Pomysł z frakcjami trochę mi nawiązywał to „Igrzysk śmierci”, ale ani trochę mi to nie przeszkadzało. Ogólny zarys fabuły jak najbardziej ciekawy. Podział ludzi na pięć grup ze względu na cechy charakteru, a do tego już w wieku szesnastu lat wybierasz gdzie należysz do końca życia. Bohaterowie jak na mój gust również działają na plus dla tej pozycji. Szczególnie oczywiście przypadł mi do gustu Cztery, choć początkowo zastanawiało mnie, dlaczego go tak dziwnie nazywają. Na szczęście później wszystko jest wyjaśnione. Jak to już bywa w tego typu książkach nie obyło się również bez wątku miłosnego, który również nie był za specjalnie oryginalny, ale ani trochę mi to nie przeszkadzało.

Co ja mogę więcej powiedzieć. Książka jak dla mnie zdecydowanie na tak. Wciągająca, dzięki stylowi autorki czyta się ją bardzo szybko. Bohaterowie różnorodni, po przez tych dobry po złych i wrednych. Lektura ta co najważniejsze nie jest przesłodzoną książką dla nastolatek, gdzie wszyscy żyją słodko i szczęśliwie.
Jedno jest pewne, muszę obejrzeć film i przeczytać kolejną część.

Moja ocena 9/10

Przeczytana w ramach wyzwań

15 komentarzy :

  1. Jak tu u Ciebie fajnie!! Muszę jeszcze tu zaglądać częściej. Pierwszy raz jestem tutaj, aczkolwiek dodaje do obserwowanych! :)))
    Wspaniała recenzja. Muszę ją przeczytać :))

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam podobne zdanie do ciebie :) Książka niesamowita, ale, jak to powiedziałaś, "nie jest przesłodzona". Obawiam się tylko czy film nie zostanie zniszczony przez reżysera czy aktorów :/

    OdpowiedzUsuń
  3. Może kiedyś się skuszę:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja czytałam kiedyś bardzo niepochlebną recenzję tej książki i tak się zraziłam, że ją odpuściłam. Ale jak zobaczyłam zwiastun to powiedziałam, że koniecznie muszę iść na ten film, a potem sobie przypomniałam, że to ekranizacja. Na film się skuszę, na książkę pewnie kiedyś też :) A zwiastun faktycznie interesujący.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie, póki nie obejrzałam zwiastuna to zupełnie mnie ta książka nie interesowała

      Usuń
  5. Ja sobie książkę na pewno odpuszczę - nastolatką nie jestem już od jakiegoś czasu, a fantastyki nie czytuję...ale za to muza świetna :D

    OdpowiedzUsuń
  6. gdybym ją dorwała na promocji to bym kupiła ;D
    ale tak normalnie to raczej nie ;p
    a widziałam w styczniu drugi tom za 7,99 za Fabryka.pl wiesz :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja ją akurat miałam okazję pożyczyć:) więc nic mnie nie kosztowała

      Usuń
  7. Mam nadzieje, ze i mnie uda sie ja przeczytac, bo z tego co tu napisalas, wydaje sie wprost fenomenalna. :)
    Poza tym, genialna piosenka w tle! :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesz jak kto lubi.Cieszę się, że piosenka przypadła do gustu:D

      Usuń
  8. Koniecznie zabierz się za film, bo jest zrobiony bardzo dobrze ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Książka świetna i bardzo polecam, ale według mnie film pomimo tego, że zrobiony dość fajnie nie jest taki jak się spodziewałam.

    OdpowiedzUsuń

© Szablon wykonała Ronnie ™ | RONNIE creators